Der er ikke nogen tvivl om, at markedsføring er altafgørende for en virksomhed. Der findes mange forskellige former for markedsføring, fra de helt gamle og traditionelle til de nye og meget populære former. I denne artikel vil vi gå i dybden nogle af de mange forskellige former for markedsføring der findes.
- TV og Radio
Den første type, som vi alle sammen kender til er reklamer i radio og TV. Det er de reklamer, som kører i radioen når vi er ude at køre bil eller som kører i reklamepauserne i fjernsynet. Disse reklamer er effektive til at øge kendskabsgraden eller skabe et brand, men ikke specielt effektive til at konvertere. Derfor er det også typisk kun store virksomheder der gør brug af denne type reklamer.
- Sociale Medier
Reklamer på de sociale medier er blevet enormt populære over de sidste 10 år. Dette skyldes, at de kan være meget effektive i forhold til at konvertere, da kunderne kan klikke direkte videre til produktet og købe det lige efter de har set reklamen. Derudover besidder de sociale medier kæmpe mængder data der gør det muligt at målrette reklamerne enormt præcist.
- Google Ads
Google Ads er reklamer på Google, hvor man køber “retten” til at være den hjemmeside der dukker op øverst når nogen søger på noget specifikt. Det vil f.eks. sige, at en malervirksomhed i Rødovre kan købe sig ind på søgeordet, Maler Rødovre, og så vil de dukke op øverst når nogen søger på dette. En af fordelene ved denne form for markedsføring er, at man kun betaler når nogen rent faktisk trykker på reklamen.
- SEO
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og er processen med at optimere ens hjemmeside til at dukke op så højt som muligt på de forskellige søgemaskiner som f.eks. Google. Her kan man optimere ens hjemmeside efter specifikke nøgleord, så hvis man f.eks. sælger sko på nettet, så kan man optimere sin hjemmeside til at rangere så højt som muligt på Google, når en person søger på sko på søgemaskinen.
Du kan læse mere om at markedsføre dig online på berlingske.dk
- Fysiske Reklamer
Sidst men ikke mindst, så er der fysiske reklamer. Det er reklamer som du f.eks. kan se på busstoppesteder eller på store billboards i byen. Disse reklamer kan være gode til branding, men er typisk også meget dyre. Derfor er det også typisk kun store virksomheder, som gør brug af denne type reklamer.